آنوریسم مغزی

آنوریسم (Aneurysm)

این بیماری که آنوریسم مغزی نام دارد در واقع نوعی بیرون زدگی حباب شکل در جدار شریان های مغز است. آنوریسم عروق مغزی در اثر ضعف در جدار شریان های مغز اتفاق می افتند که در مرور زمان و بر اثر بالا بودن فشار داخل عروق ، برجستگی و در نهایت حباب ایجاد می شود. و خطرناک بودن این اتفاق به این خاطر است که در این حالت جداره های عروق بسیار نازکتر از زمان طبیعی میشود و در این حالت خطر  پاره شدن و خونریزی مغزی بسیار بالاست. خونریزی در فضای ساب آراکنوئید اتفاق می افتد و خون همراه با مایع مغزی نخاعی ترشح پیدا میکند و یا در داخلا خود نسخ مغز ایجاد می شود که در اصطلاح به آن خونریزی داخل مغزی یا اینترا سربرال هماتوما می گویند.

علائم بیماری آنوریسم مغزی

علائمی که میتواند بیمار را مشکوک به داشتن بیماری خونریزی ناشی از آنوریسم مغزی کند عبارتند از:

1-سردرد های شدید بدون سابقه ی قبلی در بیمار (حتی گاهی اوقات بیمار سردردهای معمولی داشته اما این سردردها بسیار شدید هستند)

2-سطح هوشیاری در بیمار تغییر میکند و ممکن است به کما منجر شود.

3-بوجود آمدن اختلالات حرکتی در دست و پا

4-استفراغ و تشنج

اقدامات تشخیصی آنوریسم مغزی

در اولین قدم برای اطمینان از تشخیص درست این بیماری انجام سی تی اسکن مغزی است . پس اولین گامی که بیمار برمیدارد انجام این سی تی اسکن است.اگر مورد مشکوک به داشتن آنوریسم باشد اولین گام بررسی مایع مغزی نخاعی است و زمانیکه به وجود داشتن این ضایعه عروق مغزی شک داشتیم باید بلافاصله به سراغ انجام موارد مهم و ضروری مانند سی تی اسکن و آنژیوگرافی برویم.

درمان آنوریسم

در گل دو راه برای درمان آنوریسم مغزی وجود دارد:

1-    روش اندوواسکولار (اینترونشن)

در این روش بدون هیچگونه جراحی عمل باز یا هر عمل دیگری، و بدون اینکه نیاز به باز کردن جکجمه باشد ، پزشک متخصص با استفاده از ابزارهای خاص پزشکی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرند وارد شریان میشود، آنوریسم را پیدا میکند و با تزریق مواد خاص به راحتی با مسدود کردن این ضایعه عروقی مسیرش را می بندد.

2-    روش عمل جراحی باز

این روش زمانی استفاده می شود که عمل جراحی باز است یعنی پس از پیدا کردن محل آنوریسم میتوانند با استفاده از کلیپس هاس مخصوص ، آن را ببندند. همانطور که میدانید هر روشی که در پزشکی استفاده میشود دارای مزایا و معایب خاص خود است بنابراین اینکه برای یک بیمار خاص با این بیماری ، کدام روش انتخاب شود به عهده پزشک معالج و متخصص است.

زمان جراحی

پس از تشخیص بیماری اصلا نباید زمان را تلف کرد و باید بلافاصله درمان را شروع کرد.که این درمان میتواند شامل موارد ذکر شده در بالا باشد، میتواند شامل جراحی باشد یا بدون جراحی و طبق نظر پزشک معالج درمان انجام شود . فقط نکته ای که باید توجه داشت این است که درست است که شروع درمان در بالاترین اولویت است اما در زمانی که حال عمومی بیمار مناسب نباشد یا بیمار در حالت کما یا موارد مشابه باشد باید تا زمان به هوش آمدن بیمار دست نگه داشت.

درمان آنوریسم هایی که به طور اتفاقی کشف می شوند

اگر زمانی که برای اولین بار بیمار را آنژیوگرافی می کنند ، جواب آنژیوگرافی منفی بود ، باید در قدم بعدی سی تی آنژیوگرافی انجام شود و اگر باز هم منفی بود مجددا بعد از دو هفته آنژیوگرافی بعدی انجام شود. در صورتیکه بیماری آنوریسم  در فرد کشف شد و اندازه آن بیش از 3 میلیمتر باشد باید بلافاصله درمان شروع شود...