اسکلروز مزیال

شرایطی که اسکلروز مزیال نامیده می شود ، ارتباط نزدیکی با صرع لوب گیجگاهی مغز دارد. اسکلروز مزیال عبارت است از کمبود نورون ها و وجود زخم در عمیق ترین قسمت لوب گیجگاهی مغز است.

تصور می شود که برخی از آسیب های مغزی که بر اثر جراحت ، عفونت ، تومور مغزی ، کمبود اکسیژن در مغز، و یا تشنج کنترل شده بوجود می آیند باعث تشکیل اسکار زخم در بعضی نواحی مغز می شوند.

اتفاقی که رخ می دهد این است : با به وجود آمدن آسیب های مغزی ناحیه ای از مغز مه تحت تاثیر این آسیب ها ی مغزی قرار گرفته اند شروع به لاغر شدن می کند، همراه با این لاغر شدن نورون ها مرده و زخم بوجود می آید. و این آسیب یک عامل مهم در بروز صرع لوب گیجگاهی شناخته شده است. تحقیقات نشان داده که هفتاد درصد از بیماران صرع لوب گیجگاهی درجاتی از اسکلروز مزیال دارند.

علائم اسکلروز مزیال:

علائمی که ما را درباره وجود اسکلروز مزیال آگاه می کنند عبارتند از: مشاهده رفتارهای عجیب، بروز احساسات عجیب و متفاوت، اسپاسم ماهیچه ها و یا تشنج. منشاء تشنج در مغز است اما گاهی گسترده تر شده و کل مغز را درگیر میکند و آگاهی فرد را به یکباره کاهش می دهد. در صورت بروز علائم بالا بیمار باید حتما برای تصویر برداری ام آر آی اقدام کند تا بتواند بیماری را در صورت وجود سریعا تشخیص داده و مراحل درمان را شروع کند.

درمان اسکلروز مزیال:

زمانیکه درمان تشنج با دارو امکان پذیر نیست به سراغ جراحی میرویم.در این جراحی قسمتی از مغز که شامل نقطه شروع تشنج است را برمیداریم. این روش برای بیمارانی که مبتلا به اسکلروز تنها در یک طرف از مغز هستند بهترین پاسخ را میدهد. و این عمل زمانی نتیجه مطلوبی در پی خواهد داشت که ساختارهای اسکلروتیک داخلی به طور کامل برداشته شود.