تنگی کانال نخاع توراسیک

زمانیکه طناب نخاعی و یا اعصاب نخاعی باریک می شود و کانا ستون فقرات را تحت فشار قرار می دهد اختلالی بوجود می آید که به آن تنگی کانال نخاع توراسیک می گویند. این فشار معمولا در ناحیه قفسه سینه یا در سمت راست ناحیه پشتی قفسه سینه احساس می شود.اگر خفیف باشد بیمار درد کمی احساس می کند و اگر شدید باشد بیمار درد زیاد و شدیدی احساس میکند.

علت تنگی کانال نخاع توراسیک:

زمانی که مجرای ستون فقرات باریک می شود  اعصاب نخاعی فشرده شده و این اختلال بوجود می آید. در ابتدا اولین علت بوجود آمدن همچین عارضه ای بالا بودن سن است که با بالاتر رفتن سن موضوع بدتر می شود.

علائم تنگی کانال نخاع توراسیک:

قابل مشاهده ترین علامت این بیماری پادرد و کمر درد است که در افراد مبتلا به این عارضه مشاهده می شود.فرد مبتلا به این عارضه در زمان پیاده روی درد شدیدی  را حس میکند و با توقف پیاده روی این درد کاهش پیدا میکند.گاهی اوقات برای این بیماران درد معده و دستگاه گوتارشی روده منیز گزارش شده است. ضعف در هنگام راه رفتن همراه با تجربه سفتی در قفسه سینه،عدم توانایی در ایستادن برای ساعات طولانی هم یکی دیگر از علائم این عارضه به حساب می آید.

تشخیص تنگی کانال نخاع توراسیک:

روند این بیماری کمی پیچیده است و باید در این راستا به نکات زیر توجه کرد::
مرور شرح حال پزشکی بیماران
 بهتر است پزشک معالج شرح حال خانواده بیمار را نیز بررسی کند چون در مواردی مشاهده شده است که این بیماری ارثی است و پیدا کردن همچین موردی به  شناخت بهتر بیماری در بیمار و نحوه درمان وی تاثیر بسزایی دارد.
تصویربرداری
 تصویر برداری از بیمار که شامل ام ار ای، سی تی اسکن و تصاویر سه بعدی از مهره می شود یکی بهترین راهها برای تشخیص دقیق نوع بیماری است .
تشخیص شدت بیماری
 یکی از راههایی که براحتی شد بیماری را تشخیص میدهد انجام تست های فیزیکی از بیمار است که بشدت به تشخیص مقدار بیماری در بیمار به پزشک معالج کمکمیکند.

درمان تنگی کانال نخاع توراسیک:

بهترین روش درمان برای این بیماری درمان کانسرواتیو یا روش محافظه کارانه است.برای مثال استفاده از داروهای ضدالتهابی و ورزش از نمونه های بارز این نوع درمان است.زمانی که این دو روش در کنار هم  برای درمان انتخاب می شوند ، بسیار تاثیر گذار خواهد بود و بیمار را تا رسیدن به بهترین نتیجه و درمان یاری خواهند کرد.

در برخی موارد هم که بیماری شدید شده است پزشکان جراحی را پیشنهاد می کنند. لامینکتومی (برداشت لامینای مهره ای) و یا کورپکتومی (برداشت جسم مهره از چند مهره مجاور و ایجاد فضای خالی و جایگزینی آن با استخوان پیوندی) روش دو مورد از روش های ابتدایی هستند که برای جراحی مورد استفاده قرار میگیرند و پزشک به عنوان انتخاب اول برای درمان بیمار آن را انتخاب میکند. این روش فضای بین طناب نخاعی را زیاد میکند تا باعث تسکین بیمار شود از طرفی طناب نخاعی را در وضعیت تثبیت شده ای قرار میدهد. روش جراحی با حداقل تهاجم  یکی دیگر از گزینه های مناسب برای درمان بیماری در این روش جراحی می باشد.