تومور مغزی اپاندیموم

اپاندیموم نوعی تومور در سیستم عصبی مرکزی که شامل مغز یا نخاع می شود  است که هم در بزرگسالان و هم در خردسالان بوجود می آید. شیوع این تومور در بزرگسالان بسیار کمتر از کودکان است.

علائم تومور اپاندیموم

تومور اپاندیموم که نوعی تومور مغزی می باشد دارای علائمی نظیر سردرد، تهوع و استفراغ، کاهش اشتها، اختلال در خواب، تغییر در نحوه راه رفتن، از دست رفتن موقتی تشخیص رنگ ها، دو بینی، مشاهده خطوط عمودی و افقی در روشنایی و فراموشی های موقتی می باشد که  البته باید توجه کنید که دیدن این نشانه ها در هر شرایطی نشان دهنده تومور نیست و میتواند یک بیماری ساده یا علائمی برای بیماری های دیگری باشد پس نباید سریعا با دیدن این نشانه ها به فکر تومور بیفتیم! این تومور با نسبت خیلی کمی تفاوت در مردان بیشتر از زنان ، و در سفید پوستان بیشتر از بقیه افراد به چشم خورده است. گاهی این سلول های توموری می توانند به داخل مایع مغزی نخاعی متاستاز – یعنی تکثیر و پخش شدن تومور- دهند. همچنین ممکن است به نواحی مختلف مغز و نخاع نیز پخش شوند. ولی به ندرت به سایر نواحی بدن متاستاز میدهند .

تشخیص تومور اپاندیموم

برای تشخیص این تومور اصلا نباید به یک متخصص یا اینکه نظر یک جراح اکتفا کنید . بلکه اگر به همچین موردی رسیدید حتما باید نظر چند پزشک متخصص را همزمان بگیرید تا از وجود و صحت این بیماری مطمئن شوید.بررسی این تومور با روش هایی مانند  MRI و CT Scan انجام می شود. همچنین با تهیه بیوپسی و انجام آنالیزهای میکروسکوپی و ایمونوهیستوشیمی می توان وجود این تومور را تایید کرد. تومور اپاندیموم دارای سه درجه بوده که ممکن است با نام های متفاوتی مانند myxopapillary ependymoma، ependymoma و anaplastic ependymoma خوانده شود که بیانگر خصوصیات میکروسکوپی، میزان تهاجمی بودن و محل تشکیل این تومور می باشند.

درمان تومور اپاندیموم

برای شروع درمان و انتخاب نوع درمان برای این تومور باید موارد زیادی را در نظر بگیریم مثل محل تشکیل تومور ، درجه تومور و سن بیمار که یکی از مهم ترین فاکتورها می باشد.روش هایی که تا به حال بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و کودکان و بزرگسالان را تحت درمان قرار داده است شامل جراحی ، شیمی درمانی و پرتو درمانی و یا ترکیبی از این موارد بوده است. چون این روش ها بر روی نخاع انجام می شوند مسلما ممکن است عوارض مخصوص به خود را داشته باشند. در برخی موارد بعد از جراحی و از بین رفتن تومور ممکن است که تومور برگرددد. در این موارد یعنی برگشت تومور پزشکان شیمی درمانی را شروع میکنند و داروهای زیر را برای بیمار تجویز میکنند:carboplatin، cisplatin، etoposide، methotrexate و vincristine .