تومور مغزی سی پی انگل

تومور سی پی انگل  - نورینوم آکوستیک

این تومور مغزی در دسته انواع تومورهای خوش خیم عصب هشتم قرار می گیرد. نام دیگر تومور سی پی انگل ، شوآنوم وستیبولار است که حاصل سلول های قدامی عصب جمجمه ای بوده و موجب وارد کردن فشار به اعصاب مخچه می شود.

علت بروز تومور سی پی انگل

نورینوم آکوستیک یا شوآنوم وستیبولار به دو دسته ی متناوب و سندروم ارثی تقسیم می شود.نود و پنج درصد از بیماران نوع اول را دارند یعنی همان متناوب که علت آن مشخص نیست بعضی از مطالعات نشان داده اند که تا حدود کمی علت این بیماری میتواند امواج تلفن همراه و یا پارازیت باشد، ولی هنوز علت آن دقیقا مشخص نشده و تمام اینها فقط در حد حدسیات می باشند.

مابقی پنج درصد بیماران باقیمانده از بیماران مبتلا به این نوع بیماری  شامل نوع دوم می باشند که ارثی می باشد.

درمان تومور سی پی انگل

سه روش برای درمان تومور سی پی انگل (نورینوم آکوستیک) یا شوآنوم وستیبولار وجود دارد: معاینه مستمر، پرتو جراحی و جراحی. قبل از انتخاب نوع درمان برای یک شخص باید مواردی مثل وضعیت تومور ، عملکرد اعصاب صورت و سلامت شنوایی را مورد بررسی قرار داد.

زمانی که بیمار نورینوم آکوستیک خفیف دارد ، بهترین روش درمان این است که هر سال از رشد تومور عکسبرداری کند و سپس سایز تومور و رشد آن را مورد بررسی قرار داده و تصمیم قطعی برای نوع درمان آن بگیرند.

پرتو جراحی

در پرتو جراحی،پرتوهای همگرا با انرژی بالارا بر روی یک نقطه متمرکز میکنند و با این نوع درمان تومور کاهش یا توقف رشد تومور اتفاق می افتد.. این نوع درمان عوارض بلند مدتی دارد که در زیر نام میبریم:

• نکروز (بافت مردگی) مغز
  • آسیب به اعصاب جمجمه
  • تغییرات زیان آور مانند ایجاد گلیوبلاستوم مولتی فرم یا گلیوبلاستوما

جراحی تومور سی پی انگل

یکی از رایج ترین روش های درمان این تومور مغزی ، جراحی است . با روش جراحی حتی کوچکترین تومورها را هم تشخیص میدهند و برمیدارند.البته نوع جراحی بستگی به عوامل متعددی دارد که در موارد بسیاری نمیتوان تومور را به طور کامل برداشت.

برای انجام این روش جراحی ، بیهوشی کامل انجام می شود. در صورت لزوم بخشی از جمجمه را در زمان عمل جراحی باز می کنندو  قسمتی از مو تراشیده می شود. مدتی است که از روش جدیدی به این منظور استفاده می شود. به این ترتیب که یک سوراخ کوچک از پشت گوش بر روی جمجمه ایجاد میکنند و از آن طریق عمل را انجام میدهند و در این روش به بافت های مجاور آسیبی نمی رسد و تومور برداشته می شود. این روش امروزه بسیار رایج شده است و دیگر از روش های قدیمی جراحی استفاده نمیشود.