تومور مغزی مدولو بلاستوم

شیوع این تومور مغزی در افرادر بزرگسال بسیار درصد کمی دارد و نسبت آن دو در میلیون است. در کودکان نیز نسبت فوق العاده کمتر و کوچکتری دارد و نسبت آن دو در بیست میلیون می باشد، برای همین تومور مدولو بلاستوم شایع ترین تومور بدخیم در کودکان زیر ده سال به حساب می آید که محل تشکیل آن قسمت های پشتی و پایینی مغز، کف جمجمه، مخچه و حفره خلفی مغز است. تومور مدولو بلاستوم می تواند به داخل مایع مغزی نخاعی نفوذ کرده و سریعا به نقاط مختلفی در سطح مغز و نخاع متاستاز دهد. با این همه، متاستاز مدولو بلاستوم به سایر قسمت های بدن به ندرت رخ می دهد..

علائم مدولو بلاستوم

قبل از اینکه به صورت قطعی این بیماری را تشخصی دخند علائم آن پنج یا شش ماه قبل ظاهر می شود، که این نشانه ها شامل سردرد های صبح، حالت تهوع و حال بهم خوردگی ، کم شدن اشتها است که گاهی این علائم را به جای علائم بیماری های گوترشی یا سردردهای میگرنی اشتباه میگیرندبعد از مدتی از گذشت بروز علائم گفته شده ، علائم جدیدی جای اینها را میگیرند و شروع به بروز میکنند مثل دید دوگانه ، عدم تعادل در راه رفتن و افتادن های پی در پی.از عوارض و پیامدهای این موتور میتوان جنبش غیر ارادی چشم و سرگیجه های خاصی را هم متذکر شد. گاهی هم وجود این نوع تومور باعث می شود که حس صورت از بین برود.

تشخیص مدولو بلاستوم

تصویربرداری MRI  و روش های میکروسکوپی و ایمونوهیستوشیمی از جمله روش های تشخیصی تومور مدولو بلاستوم می باشد.  درمان مدولو بلاستوم

درمان این تومور با استفاده از عمل جراحی صورت میگیرد و شیمی درمانی نیز میتواند به بهبود کمک شایانی بکند.در مواردی هم  که برای بیماران از پرتوی باریکه پروتون استفاده کرده اند نتیجه خوبی داشته است. برای انتخاب نوع درمان و تاینکه بدانیم کدام روش درمان تاثیر بیشتر یا کمتری در بیمار دارد باید سن بیمار را در نظر بگیریم.در کل اگر روش های درمان خوب جواب دهد و موفقیت آمیز باشد که در بالای 80 درصد موارد خوب پاسخ داده است افزایش طول عمر بسیاری را شاهد بوده ایم . البته ایجاد شرایطی مانند تشکیل بافت های پیوندی جدید برای درمان بسیار مفید است و به افزایش طول عمر کمک شایانی می کند. همچنین بر حسب نوع و درجه تومور، افزایش طول عمر بیشتر از 20 سال نیز گزارش شده است.

از جمله عوارض  مشاهده شده حملات عصبی بوده که تاصیر شیمی درمانی و پرتو درمانی است و دیده شدن این عوارض کاملا طبیعی است،  که طی 2 تا 4 سال پس از درمان مشاهده شده است. البته در مورد پرتو درمانی عوارض معمول مانند کاهش رشد استخوان، اختلال شناختی و کاهش شنوایی را نیز شامل می شود.