تومور مغزی مننژیوما

مننژیوما (Meningioma)

مننژیوما نوعی تومور مغزی است که از متشکل از سلول های لایه پوشاننده قسمت مغز و نخاع می باشد. محل رشد این تومور داخل مغز نیست. گلیوما بر روی سطح مغز و یا طناب نخاعی رشد می کند و موجب فشرده شدن مغز می شود. این تومور مغزی یکی از انواع خوش خیم تومور است.

حتی با این حال هم گاهی این تومورها می توانند رشد کنند و بسیار بزرگ شوند. گاهی قطر این تومورها به پنج سانتی متر هم می رسد.نوعی از مننژیوماها هستند که سرعت رشد بالا رفتاری سرطانی دارند ، به این نوع ، نوع مننژیومای بی قاعده یا آناپلاستیک می گویند که البته این نوع بسیار نادر هستند و خیلی کم پیش می آیند.مننژیوماها ۲۰% تومورهایی که در سر شکل می گیرند و ۱۰% تومورهای نخاعی را تشکیل می ‌دهند.این تومورها بیشتر در افرادی که دارای اختلالات ارثی همچون نروفیبروبلاست نوع دوم هستند، دیده می شود.

علائم مننژیوما:

خیلی کم پیش می آید بیماران مبتلا به این نوع بیماری علائمی داشته باشند اما در هر صورت برخی علائم هستند که اگر به چشم خوردند و دیده شدند باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرد:

• تشنج.

• اختلالات بینایی که در درجات مختلف دید را در یک چشم تحت تاثیر قرار می دهد.

• از دست دادن شنوایی.

• تغییر در نحوه فکر کردن

• ضعف در دست‌ ها و پاها

• سر درد و حالت تهوع

درمان تومور مغزی مننژیوما:

برای انتخاب بهترین راه درمان  مننژیوما باید به اندازه تومور، سرعت رشد آن، مکان قرار گرفتن مننژیوما، سن و وضعیت عمومی سلامت بیمار توجه نمود. زمانی که جراح می خواهد روش درمان را انتخاب کند باید هم مصلحت بیمار را در نظر بگیرد و هخم ریسکهای درمان را بداند و با توجه به همه موارد بهترین تصمیم را اتخاذ کند. مننژیوماها را می توان بر اساس سرعت رشد و احتمال عود مجدد به سه دسته کلی تقسیم کرد که در زیر نام برده شده است:

مننژیومای خوش خیم: سرعت رشد این تومورها بسیار کم است که تاثیری هم بر روی بافت های مجاور ندارند.این نوع بیماری شایع ترین نوع می باشد و بیشتر موارد شامل این نوع هستند. این نوع مننژیومای ها نیاز به درمان آنچنانی و خاص ندارند و برگشت هم ندارند.

مننژیومای غیر معمول: مننژیومای غیر معمول احتمال بازگشت کمی دارد و نسبت به نوع قبلی رشد بیشتری دارد.

آناپلاستیک یا مننژیومای بدخیم

این نوع مننژیومای که در واقع نوعی سرطان مغز است، بعد از درمان نیز به احتمال زیاد عود می‌کند. مننژیوماها معمولاً بسیار آهسته رشد کرده و اندازه آن ها بین ۱ تا ۲ میلیمتر در هر سال افزایش می ‌یابد.به همین دلیل بیمارانی که تومورهای کوچک یا علائم خاص داشتن تومور را دارند و یا افراد مسن و بیمارانی که تشنج دارند و ... باید سالانه ام آر آی را تکرار کنند و بر رشد تومور با این روش نظارت داشته باشند.