تومور مغزی همانژیوم بلاستوم

همانژیوم بلاستوم

یکی از تومورهای بسیار نادر مغزی، تومور همانژیوم بلاستوم است. این تومور مغزی در رگ های خونی در بخش مغز و نخاع شکل می گیرد. این نوع تومور را می توان در هر قسمتی از مغر یافت اما با این حال در اغلب موارد در حفره خلفی مغز نظیر مخچه و ساقه مغز ایجاد می شود. البته لازم به ذکر است که محل تشکیل این تومور متفاوت است و در برخی از مواقع بسیار اندک ممکن است این تومور در نخاع و شبکیه چشم نیز ایجاد شود. برخی از بیماری ها (پلی سیتمی (polycythemia)، کیست های پانکراس و از همه مهمتر سندروم VHL ) می توانند در شکل گیری تومور مغزی همانژیوم بلاستوم نقش داشته باشند.

در بین تومورهای سیستم عصبی مرکزی این تومور از نادرترین تومورها است و در بین کل تومورهای دیده شده دو درصد بوده است.. شیوع این نوع تومور در بین مردم بیشتر بین سن 30 تا 50 سال است و درصد هماهنگیی بین زنان و مردان مشاهده شده است. ممکن است در افراد مبتلا به سندروم VHL در سنین جوانی یا میانسالی نیز همانژیوم بلاستوم تشکیل شود.

علائم همانژیوم بلاستوم

سردرد، حالت تهوع و استفراغ، عدم حفظ تعادل و سرگیجه از علائم همانژیوم بلاستوم است.

تشخیص همانژیوم بلاستوم

تشخیص اولیه تومور همانژیوم بلاستوم  مانند تمامی موارد تشخیص تومور دیگر  به وسیله روش های CT Scan و MRI صورت می گیرد. با استفاده از هر یک از این روش ها می توان نشانه هایی از وخامت و حتی خونریزی در تومور یا محیط اطراف آن را تشخیص داد. همچنین آنژیوگرافی مغز نیز در مواردی  برای بررسی میزان رگ زایی اطراف تومور صورت گیرد.

درمان همانژیوم بلاستوم

جراحی اولین روش درمانی است که برای این تومور پیشنهاد می شود.. برای این منظور، از تکنیکهایی در جراحی مانند Gamma Knife Radiosurgery و LINACاستفاده میکنند که از برگشت تومور و تشکیل مجدد آن جلوگیری کنند . همچنین استفاده از رادیوتراپی (XRT) نیز می تواند برای کاهش سرعت رشد و حتی کاهش سایز همانژیوم بلاستوم  بسیار مفید واقع شود. اگر پروسه تشخیص و جراحی این تومور ه موقع انجام شود میتواندبدون هیچ عوارض جانبی بر سیستم عصبی، بهبودی کامل بیمار را در پی داشته باشد.