جراحی کرانیوفارنژیوما

ایده  جراحی کم تهاجمی یا اندوسکوپیک مغز و اعصاب  باعث به وجود آمدن تکنیک ها و روش های میکروسکوپی بسیاری برای درمان بیماری های مغز شده است و جراحان از این طریق با تکنیک های بسیار جدیدی روبرو شده اند.

از  جمله مهمترین و قابل ذکر ترین پیشرفت ها در دنیای پزشکی در حیطه جراحی مغز و اعصاب  در 30 سال اخیر شامل ارائه ابزارهای میکروسرجری ، تکنیک های جراحی کم تهاجمی ، بهبود عملکرد روش های تصویربرداری پزشکی  و ارائه روش های پیشرفته پزشکی است.

در دنیای امروزه پزشکی یکی از تکنیکهای پراستفاده در جراحی مغز و اعصاب ، تکنیکهای کم تهاجمی هستند. اگرچه در جراحی های اندوسکوپیک مغز مثل جراحی کیت کلوئید و هیدروسفالی همچنان باید برای دسترسی به مغز در جمجمه برش ایجاد کرد اما اندازه این برش ها بسیار کوچکتر از برش هایی است که در جراحی های دیگر انجام می شود. یکی دیگر از روشهای جدید جراحی دسترسی به تومورهای قاعده جمجمه از طریق بینی است و مزیت این روش باز نشدن جمجمه ی بیمار و کاهش تورم مغز است.

در حاضر پزشکان با همین روش می توانند جراحی غده هیپوفیز و کرانیوفارنژیوما را از طریق بینی و با بکارگیری تکنیک جراحی اندوسکوپیک انجام دهند.

یکی از شایع ترین اختلالات هیپوتالاموسی ، کرانیوفارنژیوما  نام دارد که باعث اختلال هیپوفیز می شود و توموری با منشا غده ی هیپوفیز است که جزء تومورهای ناحیه سلاتوریسکا است.

کمبود گنادوتروپین باعث بوجود آمدن این تومور می شود. این بیماری بیشتر در دهه دوم زندگی شیوع پیدا میکند و از عوارض آن کمبود هورمونی (مثل هیپوفیز) و ... در بدن را میتوان نام برد . کرانیوفارنژیوما رشد بسیار کندی داشته و در دسته ی تومورهای خوش خیم جای دارد.

علائم:

کرانیوفارنژیوماها کلسیفیه شده ، زین ترکی را تخریب میکند و ممکن است بر روی کیاسمای اپتیک فشار وارد کنند و در بینایی اختلال ایجاد کنند(یعنی همان نیمه کوری در هر دو میدان بینایی). از علائم قابل ذکر این بیماری میتوان به کج خلقی ، نا میزان شدن خواب، تغییر در میزان خوراک فرد و ... اشاره کرد. علائم دیگری نیز در این بیماری وجود دارند که شایع ترند مانند  دیده شدن نشانه های افزایش ICP، دیابت بی مزه، اختلال در دید، هیپوترمی ، بوجود آمدن اختلال در تعادل ، خشک شدن پوست فرد، کم شدن اشتها یا از بین رفتن کلی اشتها، خستگی و سردرد مداوم می باشند.