درد های صورت مقاوم به درمان

نورالژی تری ژمینال

درد صورت مقاوم به درمان چیست؟

بیماری نورالژی تری ژمینال به زمانی اطلاق می شود که عضلات صورت به طور ناگهانی و با شدت دچار درد می شوند.

نورالژی تری ژمینال حملاتی ناگهانی در حد چند ثانیه است که به طور ناگهانی هم متوقف می شوند.

نورالژی تری ژمینال گاهی در نواحی خاصی از صورت و گاهی در کل صورت نمایان می شود. اما معمولا در بخش پایینی صورت به وجود می آید و گاها در دو طرف صورت به شکل غیر همزمان مشاهده می شود.

چه عواملی باعث بروز نورالژی تری ژمینال می شود؟

عصبی در صورت وجود دارد به نام تری ژمینال. که اگر بر روی این عصب فشار وارد شود  نورالژی تری ژمینال بوجود می آید. این فشار از طرف یک رگ خونی در مغز بوجود می آید که در نزدیکی همین عصب وجود دارد. در شرایطی هم آسیب به این عصب بر اثر بیماری ام اس یا تومور به وجود می آید.

روش های درمان نورالژی تری ژمینال چیست؟

دارو:

در درجه ی اول ، قبل از اینکه پزشک معالج جراحی را پیشنهاد دهد، ابتدا دارو تجویز می کند ، این دارو ها میتوانند باعث کاهش و گاهی توقف فشار بر روی عصب شوند . اما گاهی دارو پاسخ نمیدهد و یا ممکن است عئارض جانبی داشته باشد که در این شرایط پزشک معالج پیشنهاد جراحی میدهد.

جراحی:

در جراحی بیماری نورالژی تری ژمینال پزشک جراح با باز کردن جمجمه ، عوامل آسیب زننده به عصب را کنار زده و عملکرد عصب را اصلاح میکند. بعد از انجام این جراحی ها ،دیگر اثری از درد های طولانی مدت نخواهد بود. حال جراحی هم به روش هایی انجام میشود که در زیر به تفضیل شرح داده خواهد شد:

فشار زدایی میکروواسکولار: در این روش پزشک جراح یک سوراخ از پشت گوش بر روی جمجمه ایجاد میکند و با دسترسی به رگی که عصب را تحت تاثیر و فشار قرار داده است ،آن را جابجا کرده و یک پد بین این دو قرار داده و مشکل را برطرف میکند.

جراحی با امواج رادیویی گامانایف: در این نوع جراحی ، پزشک جراح امواج رادیویی را بر روی عصب تری ژمینال متمرکز میکند و بر روی عصب می تاباند. این امواج به عصب تری ژمینال آُِب رسانده و درد را به کل از بین برده یا کمتر میکنند.