دیسک کمر

دیسک کمر به روش میکروسکوپیک

دیسک کمر یکی از بیماری های نسبتا رایج است که افراد بسیاری به آن مبتلا هستند. از این رو عمل دیسک کمر نیز یکی از عمل های جراحی است که تقریبا زیاد انجام می شود. دکتر مسعود صابری یکی از متخصصان زبده در زمینه عمل دیسک کمر است که می تواند این عمل جراحی را به نحو احسن و با کمترین عوارض انجام دهد. در ادامه بیشتر در مورد دیسک کمر و عمل دیسک کمر صحبت خواهیم کرد.

فرسایش دیسک کمر

بیماری دیسک بین مهره ای یا دیسک کمر با افزایش سن کم کم  پیشرفت میکند و در طول ستون مهره ها گسترش می یابد ، از این جهت به آن بیماری با فرایند پیشرفت تدریجی می گویند. این عارضه زمانی که هسته دیسک خشک می شود و انتقال بار بین مهره ها تغییر روند می دهند رخ می دهد. در نتیجه در حلقه فیبروزی دیسک، توزیع باری غیر یکنواخت ایجاد می شود که باعث می شود در طول زمان طئلانی ساختار این حلقه به شکل نامطلوب تغییر شکل پیدا کند.

دردی که  در اثر ناتوانی جذب شوک توسط هسته دیسک ایجاد می شود، درد محوری یا درد فضای مهره ای نام گرفته است و فرآیند خشک شدن این هسته، بیماری فرسایش مهره ای (فرسایش دیسک کمر ) نام دارد.

فتق دیسک

با گذشت زمان  حلقه فیبری دیسک کمر تخریب می شود و ممکن است این حلقه پاره شده و در اثر ناپیوستگی بوجود آمده، هسته دیسک به خارج نفوذ پیدا کند. معمولاً پارگی در ناحیه خلفی – جانبی ایجاد می شود و پارگی در طرفین نیز به دلیل حمایت لیگامان های طولی – پشتی در خلف کانال نخاعی به وجود می آید. اولین پیامدی که این قضیه دارد این است که این ناپیوستگی در حلقه دیسک می تواند موجب آزاد شدن فاکتورهای شیمیایی ضد التهاب شود  که به طور مستقیم درد شدیدی را بوجود می آورد حتی اگر فشاری بر روی ریشه های عصبی وارد نشود.