دیسک گردن

در صورت فشار آمدن به مهره های گردن و حرکات نامناسب و چرخشی شدید و همچنین قرار گرفتن گردن در وضعیت های نامناسب ممکن است به مهره های گردن آسیب برسد و دیسک گردن به وجود بیاید.

یکی از حرکات خطرناک میتواند ناگهانی حرکت دادن گردن به سمت جلو باشد که این موضوع بسیار میتواند به مهره ها آسیب برساند و دیسک گردن به وجود بیاید.

از مضرات آسیب دیدگی دیست مهره های گردن میتواند گردن درد و کاهش توانایی در حرکت دادن گردن باشد.. ولی اگر دیسک گردن جابجا و یا پاره شود (که به آن فتق دیسک گردن گفته می شود) سبب فشار روی ریشه عصب و یا نخاع می شود.
 هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای گردن از علل مهم تحریک ریشه های گردنی است و گردن درد را به همه جای بدن منتشر می کند.

علت دیسک گردن

دیسک‌ گردن یکی از بیماری هایی است که با پا به سن گذاشتن تشدید می شود. در نتیجه فرایندی موسوم به تحلیل دیسک، دیسک بین مهره ای به گونه ای متلاشی می شود که فضاهای بین مهره ها کاهش یافته و احتمال فتق و بیرون زدگی دیسک گردن رو به افزایش خواهد بود . علت دیسک گردن می تواند موارد زیر باشد::

• صدمه دیدن گردن یا کمر و پشت بدن
  • رگ به رگ شدن و پیچ خوردن
  • بلند کردن اشیاء به شیوه نامناسب
  • استعمال دخانیات

علائم دیسک گردن

یکی از علائم فتق دیسک گردن میتواند گردن درد شدید یا خفیف یک طرف گردن باشد که این علائم بیشتر ناحیه پایینی گردن را تحت تاثیر قرار می دهد.گاهی اوقات نیز علایم دیسک گردن در مرکز یا هر دو سمت گردن بروز میکنند.یکی دیگر از نشانه های بیرون زدگی دیسک گردن میتواند دردهایی باشند که حتی گاهی تا پایین بازو نیز ادامه دارند . گاهی هم بیمار دردهایی را در ناحیه استخوان کتف مشاهده می کند و گاهی این دردها شامل سردرد نیز می باشند.

از علائم دیگر دیسک گردن به شرح زیر است:

• گردن درد
  • سوزش بین دو کتف– همانطور که گفته شد میتواند از دلایل مهم باشد
  • احساس کاهش قدرت دست ها

درمان دیسک گردن

روش های درمان دیسک گردن به شرح زیر است:

درمان دیسک گردن با گردنبند طبی

استفاده از این گردنبندهای طبی برای استراحت عصب های گردن بسیار مفید است چرا که استفاده از این گردنبندها باعث میشود که عضلات گردن کمتر حرکت کرده و فشار کمتری به زیشه های عصبی وارد شود و در طولانی مدت درد کاهش پیدا کرده و بهبود بیمار سریع تر انجام می شود.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که استفاده طولانی مدت از این گردنبندها توصیه نمی شود چرا  که در طولانی مدت باعث تضعیف عضلات گردن می شود و وضعیت بیمار را بدتر می کند.

درمان دیسک گردن با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و انجام دادن نرمش های طبی مخصوص باعث افزایش  قابلیت انعطاف گردن و تقویت عضلات گردن شده و به رفع علائم دیسک گردن کمک بسیاری میکند. در برخی موارد از کشش سر و گردن هم میتواند برای کاهش درد گردن مفید واقع شود.

درمان دیسک گردن با دارو

درمان دارویی یکی دیگر از درمان های مورد استفاده برای درمان دیسک گردن می باشد. متخصص درمان دیسک گردن از داروهای ضد التهابی مثل پروفن، داروهای شل کننده عضلات و گاهی اوقات از تزریق مستقیم کورتیکو استروئید در اطراف ریشه های عصبی برای کاهش مشکلات مبتلایان به دیسک گردن استفاده می کند.

درمان دیسک گردن با تزریق کورتیکو استروئید

در صورتی که اقدامات ذکر شده در بالا  نتواند موجب کاهش مشکلات بیمار مبتلا به دیسک گردن شود تزریق کورتیکو استروئید در فضای اپیدورال روش بعدی است که برای درمان مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان دیسک گردن با اوزون تراپی

بهبود آسیب دیدگی در بافت های بدن بستگی زیادی به وجود جریان خون در این بافت ها دارد. بافت های بدن برای بازسازی و احیا، به ویتامین، مواد معدنی و اکسیژن نیاز دارند که باید توسط خون به این بافت ها منتقل شود. اکسیژن مهم ترین ماده برای ترمیم بافت ها است. به وجود آمدن تورم و التهاب در ناحیه آسیب دیده موجب کاهش جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی در این ناحیه می شود. عدم حضور اکسیژن موجب تجمع اسید لاکتیک و منجر به بروز درد می شود. در روش اوزون درمانی، اوزون، داروهای ضد التهابی و ویتامین ها به ناحیه آسیب دیده تزریق می شود. این روش به ترتیب زیر عمل می کند:

• عصب ها را با استفاده از بی حسی موضعی بی حس می کنند.
  • استفاده از مواد ضد التهابی موجب کاهش درد، تورم و التهاب شده و جریان خون را افزایش می دهند.
  • با استفاده از ویتامین و مواد معدنی، بافت ها تغذیه شده و بازسازی می شوند.
  • اوزون که یک اکسیژن غیر فعال است پس از تزریق به بافت به صورت فعال در آمده و موجب اکسیژن رسانی به ناحیه آسیب دیده می شود.

تاثیر درمان یک تا سه روز پس از انجام تزریق آغاز می شود و تا زمانی که بیمار به بهبودی کامل برسد ، هر یک تا دو هفته تکرار می شود. روند بهبودی در بیماران بسته به شدت آسیب بستگی دارد، با این حال اکثر بیماران تنها به سه تا پنج جلسه درمان نیاز دارند. بر خلاف دیگر روش های تزریقی، تزریق اوزون هیچ عوارض جانبی را برای بیماران به همراه ندارد و نتایج آن دائمی است.

تحقیقات نشان می دهد که میزان موفقیت در استفاده ازاوزون درمانی برای درمان دیسک کمر 95 درصد بوده است که این آمار در مجله های پزشکی معتبر بین المللی ثبت شده است.

استفاده از اوزون درمانی روش بسیار مناسبی برای جایگزینی عمل جراحی است . انجام اوزون درمانی یک روز طول می کشد  و بعد از آن بیمار هیچ ناراحتی نداردو بیماران می توانند 2 روز بعد از درمان به فعالیت های خود ادامه دهند. اوزون درمانی حجم دیسک ها را کاهش می دهد و فشارهای وارد شده بر دیسک را کم میکند. همچنین اوزون درمانی دارای اثر بی حسی و ضد التهابی است و باعث کاهش درد می شود و به درمان دیسک کمر کمک می کند.

درمان جراحی دیسک گردن

اگر روش های درمانی ذکر شده در بالا جواب نداد و یا در مواردی که بیمار از نظر حرکتی دچار فلج شده باشد از روش های جراحی برای درمان دیسک گردن استفاده می شود.