سرخوردگی مهره های کمری

سر خوردگی مهره‌  کمری در چند نوع قابل توضیح است که برای شما به تفضیل بیان خواهیم کرد:

سرخوردگی مهره دیس پلاستیک

نوعی از مهره ها در کمر وجود دارد که به آن فاست می گویند. اگر این مهره فاست نافرم یا ناقص شکل بگیرد باعث می شود که برخی مهره ها به جلو لیز بخورند و حرکت کنند که در نتیجه نوعی عارضه و کمر درد بوجود می آید که به آن سرخوردگی مهره دیس پلاست گفته  می شود.سرخوردگی مهره دیس پلاست مادرزادی است و از زمانی که کودک بدنیا می آید وجود دارد.

سرخوردگی مهره ایستمیک

زمانی که مهره ای به نام پارس اینتر آرتیکو نقصان پیدا میکند عارضه ای بوجود می آید که به آن سرخوردگی مهره ایستمیک می گویند.این عارضه گاهی همراه با لغزش مهره اتفاق می افتد و گاهی هم بدون لغزش مهره بوجود می آید که در حالت بدون لغزش به آن عارضه اسپوندیلوزیس گفته می شود.از عوامل بوجود آورنده ی این عارضه میتوانیم ضربه خوردن یا ترومای مکرر را نام ببریم.که بیشتر شاهد همچین عارضه و کمر درد در میان کسانی که حرفه ای ورزش می کنند هستیم چرا که این دسته افراد  بیشتر ورزش های کششی کمر را انجام میدهند.

سرخوردگی مهره فرسایشی یا تخریبی

منشا اصلی این کمر درد که بیشتر  در سالمندان شاهد آن هستیم ، فرسایش غضروف است چرا که این فرسایش باعث بوجود آمدن آرتروز مفصل های مهره شده و در نهایت بخاطر این تغییرات این نوع سرخوردگی بوجود می آید.

سرخوردگی مهره تروماتیک

اگر هرگونه مشکلی برای مفصلی به نام فاست که قبلا آن را برای شما معرفی کردیم پیش بیاید و یا مهره ها دچار سانحه و ضرب دیدگی شوند این عارضه یعنی همان سرخوردگی مهره تروماتیک بوجود می آید.

سرخوردگی مهره آسیب شناختی

این نوع سر خوردگی مهره کمری از نقص استخوانی ناشی از ناهنجاری های استخوانی مانند تومور نشأت می گیرد.

علائم

سرخوردگی مهره های کمری علامت خاصی برای بروز از خود نشان نمیدهد ، فقط در مواردی که فرد  ورزش میکند یا حرکات کششی انجام میدهد ، دچار کمردرد می شود  که این کمر درد میتواند یکی از علائم این موضوع باشد بخصوص اگر با سفتی و خشک بودن  عضله های همسترینگ همراه باشد . در برخی موارد بیمار مشکوک به داشتن سرخوردگی مهره های کمری نمیتواند براحتی حرکت کند و گاها کنترل روده یا مثانه خود را به علت اینکه عصب این ناحیه به شدت تحت فشار است از دست می دهند.

اسپوندیلولایزیس و اسپوندیلولیستزیس

اسپوندیلولایزیس:

چنانچه در بدنه استخوانی بین مفصلی  به نام استخوان پارس ، گسستگی بوجود بیاید شاهد عارضه ای خواهیم بود به نام  اسپوندیلولایزیس. گاهی ممکن است این عارضه در یک یا دو طرف زائده نخاعی پیش بیاید. مهره های متعددی ممکن است به این عارضه بربخورند اما بیشترین مهره ای که تا به حال این مشکل برایش پیش آمده است مهره L5S1  می باشد. بیشتر این بیماری یا عارضه در نوجوانان و یا کسانی که به شکل ارثی استخوان های نازکی دارند دیده شده است . استخوان هایی که به دلیل ضخامت کم دچار این عارضه شده اند...گاهی اوقات هم ورزش های سنگین و هر حرکت دیگری که باعث بوجود آمدن فشار بر روی مهره ها شود  هم این عارضه را تشدید می کنند.

اسپوندیلولیستزیس:

مفصلی وجود دارد به نام مفصل بین مهره ای. که اگر  این مفصل به صورت مادرزادی مشکلی داشته باشد یا به مشکلی مانند شکستگی بر بخورد باعث لغزش دیگر مهره ها خواهد شد که باعث بوجود آمدن عارضه اسپوندیلولایزیس می شود. زمانی که دیسک بین مهره  ای پیر میشود  و یا بخاطر گذشت زمان و بیشتر شدن سن  آب موجود در دیسک بین مهره ای کم می شود ، فاصله مهره ها از هم کم شده و در نتیجه به هم فشار وارد می کنند و همین امر هم به شدت گرفتن این عارضه کمر درد کمک می کند.

علائم:

در بررسی های انجام شده محققان به این نتیجه رسیده اند که رده سنی مبتلایان به اسپوندیلولایزیس نوجوانان هستند . برای تشخیص اسپوندیلولایزیس در نوجوانان تقریبا روش خاصی وجود ندارد چرا که نشانه های این بیماری خفیف است و اگر علامتی از خود نشان دهد بیمار به آن توجه نمیکند. اما بهرحال یکی از علائم این بیماری این است که وقتی فرد به سمت عقب خم می شود احساس کمر درد میکند.

درمان های غیر جراحی

اکثر پزشکان ابتدا با روش های معمول که به جراحی نیاز ندارد سعی در برطرف کردن مشکل بیمار دارند. به عقیده پزشکان همیشه جراحی آخرین روش است. زمانی که از روش های دیگر پاسخی در جهت بهبودی بیمار نگیرند جراحی را پیشنهاد می کنند.شکستگی مهره کمری از عارضه هایی است که با مراقبت دراز مدت و یا استراحت کردن برطرف می شوند. بنابراین پزشک ، بیمار را برای مدتی تحت نظر و مراقبت ویژه نگه میدارد تا از بهبود آن اطمینان حاصل کند . اگر در طی مراحل درمان ، شکستگی های جدیدی مشاهده شود  پزشک گچ گرفتن را پیشنهاد می کند و در عرض چند ماه بهبود بیمار را مورد بررسی قرار میدهد تا به بهبودی کامل برسد.

جراحی

اگر با روش های غیر جراحی که در بالا نام بردیم ، شکستگی درمان نشد ، پزشک معالج  جراحی را پیشنهاد میدهد. دو روش در جراحی اینگونه شکستگی ها رایج است که شامل جراحی به روش لامینکتومی و فیوژن کمری از خلف می باشد که هر کدام بسته به نوع شکستگی و شرایط بیمار در جراحی استفاده می شود.