شکستگی مهره توراسیک

شکستگی در مهره های ناحیه توراسیک و لومبار در اثر حوادثی مانند تصادف اتومبیل، سقوط از ارتفاع، حوادث ورزشی و یا اصابت گلوله بوجود می آید که علاوه بر شکستگی های سطحی و یا شدید ، طی این گونه حوادث آسیب های مهم تر و جدی تری ممکن است برای شخص بوجود بیاید و آن جراحت احتمالی نخاع می باشد. یکی دیگر از عوامل شکستگی مهره ها ، نارسایی استخوان است. مثلا اگر شخصی دچار پوکی استوان شود یا تومور داشته باشد یا هر علت دیگری که استخوان ها را ضعیف کند میتواند باعث بوجود آمدن همچین عارضه ای به نام شکستگی مهره توراسیک شود.

با توجه به الگوی شکستگی و میزان آسیبی که به نخاع وارد شده است ، شکستگی های ستون فقرات را به چند دسته تقسیم بندی می کنند:

سه نوع عمده این شکستگی ها شامل خمیدگی (Flexion)، واشدگی (Extension) و چرخش (Rotation) هستند. نوع دیگری از شکستگی که در استخوان های ناحیه توراسیک شایع تر است، فشرده شدن یا اصطلاحا کلاپساست. این اتفاق بیشتر در مهره های تحتانی ناحیه توراسیک رخ می دهد.

شکستگی مهره توراسیک باعث میشود درد های شدیدی در ناحیه پشت بوجود بیاید که اگر فرد تکان بخورد یا حرکت کند دردش بشدت زیاد می شود.

تشخیص شکستگی مهره توراسیک

امروزه از روش های اسکن اشعه ایکس، MRI، CT Scan، آنالیز myelogram جهت بررسی مجرای نخاع و ستون فقرات، اسکن از استخوان به وسیله ایزوتوپ های رادیو اکتیو، بررسی اعصاب خروجی از ستون فقرات به وسیله تست های الکتریکی مانند الکترومایوگرام، آنالیز Discogram  به منظور تعیین دیسک های آسیب دیده و بررسی لزوم جراحی و تست های دیگری از قبیل Spinal Tap و Facet Joint Block استفاده میکنند.

درمان شکستگی مهره توراسیک

برای انتخاب روش درمان باید به این نکته توجه کنیم که آیا آسیب های دیگری غیر از شکستگی مانند آسیب به نخاع بوجود آمده است یا خیر؟ روش های درمانی شامل عمل جراحی یا روش های غیر جراحی می باشد. زمانی که پزشک معالج جراحی را پیشنهاد بدهد استخوان را در موقعیت اصلی جاسازی می کنند تا فشار وارده بر نخاع و اعصاب پیرامون رفع شود و بیمار بتواند حرکت های ابتدایی را راحت تر انجام دهد.