پرولاکتینوم

در بعضی موارد شاهد برخی علائم در برخی بیماران هستیم که به اشتباه ذهن ما را به سمت برخی بیماری ها میبرد . و گاهی اوقات شبیه تومورهای سرطانی است اما  در برخی مواقع نوعی تومور وجود دارد که محل رشد آن غده ی هیپوفیز است و جزو تومورهای غیر سرطانی است. وجود این تومور باعث می شود که هورمونی به نام هورمون پرولاکتین بیش از حد تولید می شود.

علائمی که نام بردیم شامل مواردی مثل اختلالات جنسی در خانم ها و آقایان می شود که باعث میشود اختلالاتی مثل عدم تنظیم بودن عادت ماهیانه در خانم ها اتفاق بیفتد و گاهی کلاعادت ماهیانه قطع می شود. از علائم دیگری که مشاهده میشود و علت آن هم تولید هورمون استروژن بیش از اندازه مورد نیاز آن است ، خروج شیر از پستان در خانم ها می باشد و این خروج شیر در زمانی اتفاق می افتد که دوران شیردهی هم به پایان رسیده است و ربطی به دوران شیردهی ندارد. خشکی واژن از نشانه های دیگر این تومور می باشد که در خانم ها دیده شده است. بروز این علائم برای این تومور غیر سرطانی در مردان هم دیده شده است و نشانه هایی نظیر  اختلال در نعوذ و ریز تر شدن و کوچک شدن اندارم و در برخی موارد بزرگتر شدن پستان ها در مردان داشته است.

افزایش تولید هورمونهای جنسی در مردان و زنان موجب کمتر شدن بینایی می شود که این علامت بینشان مشترک است . اما علامتی که به صورت برعکس خود را نشان می دهد این قضیه است که در مردان باعث کمتر شدن رشد موهای صورت و در زنان موجب بیشتر شدن آن می شود.

تشخیص پرولاکتینوم

همانطور که در پاراگراف قبل توضیح دادیم این بیماری علائم زیادی با خود به همراه دارد اما برای تشخیص دقیق نیاز داریم یکسری آزمایشات را انجام دهیم که سی تی اسکن و ام آرآی در صدر این آزمایشات وجود دارد و برای  تکمیل آزمایشات و تشخیص درست یکسری آزمایش از سطح پرولاکتین خون انجام می دهند تا میزان پرولاکتین خون را با مواقعی که میزان آن طبیعی است مقایسه کنند. و حتی گاهی دیگر هورمونهای غده هیپوفیز را نیز مورد آزمایش قرار می دهند. برای خانم ها آزمایشاتی نظیر تیروئید و بارداری را نیز انجام میدهند و در نهایت همانطور که گفتیم از عوارض این نوع تومور کاهش سطح بینایی است، تست بینایی هم انجام می شود.

درمان پرولاکتینوم

برای درمان اکثر پزشکان از روش دارو و یا جراحی استفاده  میکنند که در کل در 80 درصد موارد دارو پاسخ مناسبی میدهد و میزان پرولاکتینوم خون به اندازه نرمال خود می رسد و دیگر نیازی به جراحی نیست. در مواردی هم که دارو پاسخ ندهد بیمار را جراحی میکنند و موفقیت آمیز بودن نتیجه ی جراحی بستگی به اندازه تومور و میزان پرولاکتینوم در خون دارد.