AVM

در بدن ما ، خونی که از قلب به کل بدن فرستاده میشود توسط شرائین بزرگ است . یعنی پمپاژ خون از طریق قلب ابتدا وارد شرائین بزرگ می شود و مرحله به مرحله وارد شاخه های کوچکتر شده و در نهایت به مویرگ ها میرسد . زمانی که خون مستقیم و بدون واسطه و شاخه های کوچکتر ، به طور مستقیم وارد ورید ها شود اصطلاحا میگوییم که بیمار مبتلا به AVM است. زمانی که این اتفاق می افتد به دلیل هجوم حجم بالای خون وارده به ورید ها و عدم توانایی ورید در تحمل این فشار احتمال پارگی و خونریزی وریدها بسیار بالاست.که در این زمان این خومریزی می تواند خطرناک باشد.

علت دقیق این بیماری مشخص نیست و اکثرا مادر زادی بوده و جزء بیماری های نادر محسوب می شود.

بیماری AVM تا زمان خونریزی علائم خاصی از خود نشان نمی دهند. اما در کل علائم زیر را می توان در نشانه های این بیماری ذکر کرد:

• -خونریزی در جمجمه
  • -سردرد و تشنج
  • -گیجی
  • -کم شدن حافظه
  • -توهم و در نهایت جنون

این بیماری هم مانند دیگر بیماری ها ، درمان های خاص خود را دارد. درمان زمانی شروع میشود که خونریزی اتفاق بیفتد و علت این امر این است که این خونریزی بسیار خطرناک است و از خطرات آن سکته و مرگ است. درمان های زیر از جمله درمان های رایج در خصوص بیماری AVM هستند.

درمان دارویی

اگر AVM در قسمتی از مغز اتفاق بیفتند که براحتی در دسترس جراح نبوده و درمان آن مشکل باشد ، در این شرایط درمان با دارو توصیه می شود. و باید مراحل درمان دارویی به درستی پیش برده شود و به بیمار توصیه می شود که در طی دوران درمان از فعالیت هایی که باعث بالا رفتن فشار خون شود به شدت پرهیز کند.

جراحی

بر خلاف روش و شرایط ذکر شده در قسمت قبل ، زمانیکه AVM avm در قسمتی از مغز باشد که امکان جراحی به راحتی وجود داشته باشد ، پیشنهاد میشود که جراحی صورت پذیرد. در این صورت برای بیمار از روش بیهوشی کامل استفاده شده و جراح با برداشتن جمجمه بیمار میتئاند براحتی بخش بیمار AVM را از مغز خارج کند.

استریوتاکتیک رادیوسرجری (رادیوتراپی)

اگر AVM در محلی از مغز قرار داشته باشد که در جراحی به راحتی نتوان به آن دسترسی پیدا کرد و اندازه آن هم کوچک باشد میتوان از این روش درمانی برای درمانش استفاده کرد. برای انجام این روش آنژیوگرام مغزی را با هدف پیدا کردن دقیق  محل بیماری انجام میدهند ، پس از مشخص شدن محل دقیق AVM پرتویی با انرژی بالا به محل بیماری در مغز ارسال میکنند. پرتوی پرتاب شده باعث به دیواره های رگ هایی که AVM  در آنها اتفاق افتاده آسیب میزنند و موجب ایجاد لخته در آن قسمت می شوند. و در نهایت باعث بسته شدن جریان خون در محل AVM می شوند.